Geometrie 3D
APARATURĂ PERFORMANTĂ
La ce îmi folosește Geometria roților ?
La AUTO GNS, geometria roților este realizată prin intermediul aparatelor performante 3D care reglează eficient unghiul de fugă, unghiul de cădere și unghiul de convergență.
Alinierea roților față de direcția de mers și alinierea unei roți față de cealaltă este unul dintre cele mai importante aspecte pentru funcționarea corectă și performantă a mașinii tale.
O geometrie corectă a roților asigură o direcție de rulare liniară. Unghiurile rotilor redevin paralele intre ele si perpendiculare pe suprafata de rulare, in conformitate cu valorile indicate de constructorul masinii tale.
GEOMETRIE 3D
Când se FACE
Geometria DIRECȚIEI ?
Recomandarea AUTO GNS este ca la fiecare schimb sezonier de anvelope sau la fiecare 10.000 de km parcurși să faci o verificare a geometriei roților la un service specializat.
În plus, serviciul trebuie efectuat sau verificat dacă:
- mașina are tendința de a trage, în timpul mersului, în stânga sau dreapta
- cauciurile prezintă uzură rapidă și/sau neuniformă
- consumul de combustibil crește brusc
- ai lovit roțile puternic, frontal într-o groapă sau o bordură
- ai schimbat o componentă a sistemului de direcție sau de suspensie
- ai încărcat mașina cu o sarcină mare un timp îndelungat
- ai montat un set de roți cu diametrul diferit față de cele inițiale
Întrebări frecvente
Pentru o mai bună înțelegere de ce este esențială geometria direcției
De ce este importană reglarea geometriei ?
La majoritatea vehiculelor, geometria este verificată inițial pentru a reduce la minim uzura și solicitările precum și pentru a crește confortul conducătorului și al pasagerilor. Un paralelism corect al celor 4 roți reduce uzura anvelopelor, crescând astfel durata lor de viață și performanțele contribuind totodată la economia de carburant. Acest reglaj ameliorează de asemenea comportamentul și siguranța, reducând devierile sau deplasarea vehiculului in lateral.
Care este deosebirea dintre geometrie și echilibrarea anvelopelor ?
Se face deseori confuzie intre geometrie si echilibrarea anvelopelor. Reglarea paralelismului sau geometria vehiculului consta in reglarea unghiurilor rotilor pentru a redeveni perpendiculare pe sol si paralele intre ele. In schimb, echilibrarea unei anvelope permite miscarea rotii fara a cauza vibratii ale vehiculului la anumite viteze.
Care sunt cauzele abaterilor de la geometrie ?
Abaterile de la geometrie pot fi cauzate de lovirea unei borduri sau în timpul rulării, chiar in circumstanțe grave, cum ar fi un accident, în timpul căruia vehiculul a fost lovit, iar geometria dereglată. Atunci când paralelismul este incorect, flancurile anvelopelor se uzează mai rapid, afectând comportamentul vehiculului și micșorând durata de viată a anvelopelor.
O simplă abatere poate cauza probleme grave ?
Principalele motive de a avea o geometrie corecta:
- faceti economii
- anvelopele au o durata de viata mai mare
- vehiculul se conduce mai usor deoarece scade rezistenta la rulare a anvelopei
Cât durează și cât costă reglarea geometriei ?
În majoritatea cazurilor, geometria roților din față și din spate este reglată în aproximativ 30 minute.
Mergeți la specialistul dumneavoastră pentru a afla costul de reglare a geometriei. Această operațiune constă în verificarea direcției și unghiurilor anvelopelor, în funcție de specificațiile constructorului auto. Reglarea geometriei este o operație foarte simplă pentru un specialist în anvelope.
Cum se reglează geometria roților ?
Principalele trei reglări ale paralelismului sunt unghiul de cădere, unghiul de convergență și unghiul de fugă. Reglarea paralelismului constă în reglarea unghiurilor roților astfel încât convergența și unghiul de cădere să fie corecte.
Ce este unghiul de cădere ?
Unghiul de cădere este unghiul format de roată atunci când privim vehiculul din fata. Uzura neuniformă apare atunci cand acest unghi este prea mare.
Unghiul de cădere este pozitiv atunci când partea superioară a roții este înclinată spre exteriorul vehiculului.
Un unghi de cădere pozitiv prea mare uzează părțile exterioare ale anvelopelor.
Unghiul de cădere este negativ atunci când partea superioară a roții este înclinată spre interiorul vehiculului. Un unghi de cădere negativ prea mare uzează părțile interioare ale anvelopelor.
Unghiul de cădere este verificat și reglat pentru fiecare vehicul pentru ca anvelopa să fie cât mai mult în contact cu solul în timpul virajelor. Dacă diferența unghiurilor de cădere este prea mare între roțile din față, vehiculul se va deplasa în mod clar spre lateral.
Ce este unghiul de convergență ?
Unghiul de convergență este dat de diferența distanței dintre partea anterioară și cea posterioarp a două roți de pe aceeași osie, atunci când vehiculul este privit de sus. Unghiul de convergență influentează comportamentul vehiculului în viraje.
Vorbim de unghi de convergență pozitiv atunci când părțile anterioare ale anvelopelor sunt mai apropiate. Unghiul de convergență pozitiv duce la subvirare in curbe. Dacă unghiul este prea mare, banda de rulare se uzează începand din părtile exterioare.
Vorbim de unghi de convergență negativ atunci când părțile posterioare ale roților sunt mai apropiate. Unghiul de convergență negativ duce la supravirare în curbe, dând senzația unei abordări brutale a virajului. Dacă unghiul de convergență negativ este prea mare, uzura anvelopei va începe din partea interioară.
Aceste uzuri sunt tipice, cauzând o deformare în forma de zimți de fierăstrău pe lățimea profilului, care poate fi simțită la trecerea mâinii peste banda de rulare.